Benader bezoekers van je website om alsnog verkopen te stimuleren.
In veel gevallen is de eerste conversie relatief laag (nog geen 2% bij een eerste bezoek). Met andere woorden; slechts 2% van jouw potentiële klanten gaan daadwerkelijk over tot aankoop.
Bij remarketing wordt getracht de resterende 98% alsnog te converteren door middel van het tonen van gerichte advertenties.
Hoe werkt remarketing?
Bij remarketing is er een ‘slim’ systeem die weet wanneer er welke advertenties op bepaalde websites vertoond moeten worden. Ze worden enkel getoond aan diegenen die als eens je website hebben bezocht. Het is een soort reminder.
Remarketing, de voordelen:
- Benader bezoekers gebaseerd op de pagina's die ze bezochten.
- Stel je bezit een webshop die verschillende producten verkoopt, bijvoorbeeld televisies, wasmachines en mediaplagers. Bij remarketing is het mogelijk de bezoeker te benaderen met advertenties specifiek gericht op het soort product waarin de interesse is.
- Stel een bezoeker heeft wel producten in het winkelmandje gedaan maar op het laatste moment toch niet afgerekend. Er heeft dus geen koop plaatsgevonden. Het is zinvol als marketeer de reden te achterhalen. Bij remarketing kunnen deze bezoekers alsnog worden geattendeerd op zaken als gratis verzending, volgende dag in huis, korting op een tweede product, om alsnog de bezoeker te verleiden om alsnog tot aankoop over te gaan.
- Stel iemand heeft een aankoop gedaan van een printer, dan is de koper waarschijnlijk ook geïnteresseerd in cartridges en papier. Maar ook de verkoop van zomerkleding, de koper heeft hoogstwaarschijnlijk in de nazomer ook interesse in winterkleding.
- Na aankoop is men te attenderen op andere en nieuwe producten of op gerelateerde goedkopere producten.
Remarketing is erg effectief omdat de advertenties alleen getoond worden aan een publiek of bezoeker die bekend is met je merk en al eerder interesse hebben getoond. Het is een gedrag (behavior) van de bezoeker. Volgens de laatste onderzoeken zijn de opbrengsten van remarketing meer dan twee keer zo hoog.
Zie ook informatie over banner advertising en online marketing.