Hoog in Google
90% van de zoekopdrachten wordt in Nederland met google gedaan. Belangrijk dus om hier goed mee om te gaan.
Als men zoekt in Google, wil je graag zo hoog mogelijk in de zoekresultaten staan. Uitgaande van bepaalde zoekwoorden wil je graag een hoge positie en niet ergens op pagina 8.
Dit gaat echter niet vanzelf. Door zoekmachine optimalisatie (SEO = Search Engine Optimization) kun je met een hoge positie in Google relevante bezoekers bereiken.
Hiervoor hoef je niet per bezoeker te betalen. De betaalde veariant heet Google Adwords (SEA = Search Engine Advertising).
Belangrijk voor zoekmachine optimalisatie is de focus op de juiste zoekwoorden. Naast zoekwoorden zijn er ook andere items zeer belangrijk zoals onder andere dient de techniek van de website SEO vriendelijk te zijn, geoptimaliseerde relevante content en voldoende links van andere websites naar die van jou website.
Google wordt steeds intelligenter en gaat zich steeds meer ‘gedragen als mens'.
Het gaat er dus om dat uw website goed vindbaar is in gangbare zoekmachines, zoals Google.
Enkele belangrijke factoren zijn:
- Optimalisatie met zoekwoorden. Content optimalisatie, zoekwoorden vanuit gedachten van de klant/bezoeker. Zaken als waar is uw potentiële klant naar op zoek, waar is deze gevestigd, wat is de doelgroep zijn van belang.
- Linkbuilding. Het verzamelen van backlinks. Links die vanaf andere websites naar uw website verwijzen. Daarbij aangetekend dat deze links wel relevant dienen te zijn. Een autogarage gelinkt aan een parfumeriezaak heeft niet veel zin. Startpagina’s en portals kunnen zinvol zijn. Google weet heel goed de links op waarde in te schatten en ook wat ‘gekochte’ links zijn. Koop dus nooit dergelijke bulk links.
- De pagerank van Google wordt onder meer bepaald door het aantal relevante backlinks. Middels ingewikkelde algoritmen wordt de pagerank bepaald in een cijfer van 0 tot 10. Een website met pagerank van 3 wordt niet zo maar hoger geplaatst dan met een pagerank van 2.
- Social media. Netwerken als Twitter, Facebook en LinkedIn geven de mogelijkheid naar uw site te linken. Deze zijn ook aan uw website te koppelen. Google+ en YouTube zijn van Google en neemt deze mee in haar indexering.
- Techniek. Google kijkt ook naar de technische opbouw van uw website. Onder meer, hoe is de (mappen) structuur, schone url’s, ALT teksten bij de afbeeldingen en headings. Google kijkt dus ook naar de kwaliteit en ook of een website responsive en adaptive is. Een website dient op elke device goed zichtbaar te zijn en goed te werken.
Wordt er niet gewerkt volgens de Google richtlijnen dan kan Google je straffen met de zogenaamde penalties. Zo’n penalty kan leiden tot het terugzakken in de resultaten.
Lees meer over de Google penalty.