Voordelen van e-mail marketing
- Goedkoop > In verhouding met gedrukte mailings zijn de kosten te verwaarlozen. Immers geen geen drukwerk, verzend/verpakking en portokosten.
- Direct > De mail komt in enkele seconden op de plaats van bestemming.
E-mailing, de feiten
- E-mailmarketing is het beste kanaal om op dit moment in te investeren.
- 68% zegt via e-mail een goede of uitstekende ROI te behalen en stoot daarmee search van de koppositie.
- Gemiddeld wordt nu 23% van de totale verkopen aan het e-mailmarketingkanaal toegekend (in 2013 18%).
- Door slimmer te mailen, kan je actief de waarde vanuit e-mailmarketing verhogen.
- Softwarefuncties als personalisatie, segmentatie, dynamische content en event-driven campagnes helpen om slimmer met e-mailmarketing om te gaan, mail versturen die beter op de ontvanger aansluiten.
(Bron: Email Marketing Industry Census / Marketingfacts)
Effectief & relevantie
- Voor effectieve e-mail marketing is het zeer belangrijk dat de juiste content wordt aangeboden aan de doelgroep. Dus effectiviteit heeft te maken met de inhoud.
- Dan dient er dus gesegmenteerd te worden.
- E-mail mareketing dient continue geoptimaliseerd te worden. - Optimalisatie gaat niet zonder statistiek. Dus statistieken zijn onmisbaar.
Hoe val je op in de e-mail inbox
E-mail is een effectief direct marketingkanaal. Maar hoe val je op in de overvolle inbox? - Hoe kom je aan de opt-in?
- Door het verzamelen van e-mail adressen: - Offline - Online via website/webshop
- Bied voordeel (bijvoorbeeld korting, gratis e-paper en te winnen prijs)
- Duidelijk en helder communiceren over de voordelen, eventueel met dubbel opt-in
- Voor snelle beslissers; Call-to-action, voor weifelaars meer informatie voor afvangen bezwaren.
E-mail marketing campagne, in het kort
- Creëer, verzend en volg e-mailings.
- Maken, verzenden en analyseren van e-mailmarketingcampagnes.
- Makkelijk en snel een nieuwsbrief of een persoonlijke aanbodmail.
- E-mailing naar alle relaties of naar een specifieke selectie uit de database.
- Segmentaties op basis van kenmerken.
- Voldoet aan de actuele wetgeving.
- Hogere conversie.
- verstuur en analyseer
- Versturen als tekst, huisstijl, gepersonaliseerd of middels eigen template.
- Geautomatiseerd verzenden.
- Met follow-up eenvoudig e-mailings in roosteren voor latere verzending.
- Afmeld mogelijkheid (wettelijk verplicht), double opt-out; keuze mogelijkheid, direct of minder vaak.
Op een rijtje
- Uitgebreide e-mailstatistieken eventueel integratie met Google Universal Analytics.
- Webformulier mogelijk, ook voor vereiking database.
- Integreert en synchroniseert gegevens van andere systemen. CMS, e-commerce-platform of CRM software.
- Mogelijkheid alles te automatiseren (bij productaankoop, bevestigingsmail of automatisch sms).
- Multichannelmarketing via e-mail, print, fax, web, sms & whitepapers.
- Publiceren van eigen webpagina. Bijvoorbeeld landingspage ter ondersteuning van een e-mailing
- Personalisatie van webpagina mogelijk.
- Enquête, onderzoek of vragenlijst opzetten voor waardevolle inzichten.
- Denk bijvoorbeeld aan: Mening van relaties, klanttevredenheid onderzoek en marktonderzoek. Met open vragen, meerkeuze vragen en grid-vragen.
- Oneindige mogelijkheden data op te nemen in de database, dus continue profielverrijking door steeds meer gegevens op te nemen (bijvoorbeeld: productaankopen per profiel, aankoopdatum, reactie op mailing & geklikt op onderdeel A, B, C.).
- Generieke plugins, onder meer voor Hybris shops.
Uitstekende deliverability
Voor een goede aflevering van de e-mailing geldt dat:
- De software aangeeft of de e-mailing aan de eisen voldoet om door de strenge spamfilters heen te komen.
- Er gebruik wordt gemaakt van een afmeld mogelijkheid.
- De e-mailing geen te hoge spamscore heeft.
- De verzender niet voorkomt op een blacklist.
- De HTML broncode klopt.
- De authenticatiegegevens (SPF, SenderID & DKIM) correct zijn ingesteld.
- Mogelijkheid voor aanvraag: Return Path Sender certificaat.
- Gebruik wordt gemaakt van feedbackloops Tools voor verwerking afmeldingen en spamklachten
De marketingsoftware
- Marketingsoftware voor het uitvoeren van campagnes middels profielen, e-mailings, website, mobiel en pdf.
- Verstuur campagnes naar uw doelgroep.
- Raadpleeg direct (of later) de statistieken na verzending.
- Actuele database vormd altijd de basis van een goede campagne.
- Richt de database in naar eigen wens.
- Importeer (of exporteer) bestaande de gegevens binnen het systeem.
- Externe CRM systemen koppelen zodat data altijd up-to-date is (SOAP, API).
- Met dynamische selecties zelfstandig gerichte campagnes op te stellen, bijvoorbeeld interesses, specifieke veldwaarden en resultaten uit campagnes.
- Campagnes op te stellen met dynamische content en personalisatie.
- Directe testmogelijkheid in allerlei e-mail clients.
- Geen zorgen om aflevering, door spam checks en geavanceerde authenticatie methodes. Berichten komen goed aan in de in-box van de ontvanger.
- Stuur naar de juiste selectie uit de database, direct of in te roosteren op een later tijdstip.
- Analyseer de resultaten meteen na verzending, bijvoorbeeld hoe vaak is een bericht geopend, het aantal geregistreerde clicks, of de geografische spreiding.
- Krachtige opties als splitrun testing, integratie van Google Universal Analytics. Delen van e-mail statistieken.
- Landingspagina’s, online enquêtes en webformulieren (zoals aan- en afmeld formulieren, tell a friend en wijzigingsformulieren). Wijzigingen worden meteen opgeslagen en geschikt voor volgende campagnes.
- Relaties bereikbaar op elk gewenst moment met persoonlijk sms-bericht. Direct of als opvolgactie te koppelen aan een gebeurtenis.
- Offline communicatie -gepersonaliseerd- middels pdf documenten (brieven, adviesdocumenten of bonnen) te versturen als bijlage middels fax of print.
- Automatisch versturen van bijvoorbeeld welkoms bericht, een adviesdocument na aanleiding van een click binnen een e-mail.