Zoekmachine adverteren of search engine advertising (SEA) is het inkopen van advertentieruimte in zoekmachines.
Doorgaans praten we in Nederland over Google Adwords. In mindere mate over Bing en Yahoo. In Nederland wordt de Google zoekmachine door circa 90% van de mensen gebruikt.
Tegen betaling worden advertenties geplaatst naast de natuurlijke (organische) zoekresultaten. Hier worden de advertenties boven en rechts naast de natuurlijke zoekresultaten weergegeven. Om hoog te komen in de natuurlijke zoek resultaten (SERP) wordt optimalisatie van de website toegepast (SEO).
Het afrekenen gaat per klik, CPC (Cost Per Click) of PPC (Pay Per Click).
Zoekmachine adverteren moet niet verward worden met zoekmachine marketing. Zoekmachine marketing is een combinatie van zoekmachine optimalisatie SEO en SEA.
Adverteren in een zoekmachine
Je geeft zoekwoorden op waarop jouw website gevonden moet worden. Door middel van targets kan een adverteerder worden gekoppeld aan zoekwoorden, regio’s en (display) netwerken als YouTube. Een andere wijze is het adverteren op websites met een banner (banner advertising). Dit laten we in dit artikel buiten beschouwing.
Uiteraard gaat het er om om zoveel mogelijk clicks op je advertentie te krijgen om vervolgens conversie te realiseren. Je wilt tenslotte dat er een bepaalde actie wordt gepleegd. Er is (technische) kennis en ervaring voor nodig om het maximale uit je budget te halen. Met onze partner zorgen we voor een juiste campagne zodat het budget effectief wordt besteed.
Google Adwords
Dus alleen als er daadwerkelijk op je advertentie wordt geklikt dient er te worden afgerekend. Er wordt door Google voorkomen dat er een budget overschrijding plaatsvindt omdat er maximum bedragen kunnen worden ingesteld. Bijvoorbeeld € 12,- per dag met een maximum van € 0,15 per klik.
Van belang zijn goede zoekwoorden (keywords) en middels analytics kunnen vervolgens juiste statistieken worden verkregen.
Google maakt een schatting van de prijs van de zoekwoorden. Google plaats de woorden die het meeste per klik opbrengen bovenaan.
Campagne optimaliseren.
De campagne (lees strategie) dient gevolgd te worden en te worden geoptimaliseerd. De campagne dient te worden beheerd en te worden gecheckt.
Hierdoor ontstaan er lagere kosten per klik, betere resultaten en de juiste bezoekers.
Middels overzichtelijke rapportages zijn de resultaten te volgen.
SEA, de voordelen:
- Onmiddellijke resultaat
- Gegarandeerde vertoning op de eerste pagina van Google
- Optimaliseren en sneller testen van uw website
- Met pay per click kunt u klanten naar specifieke landingspagina's leiden
- Pay per click kan gericht worden ingezet in specifieke geografische locaties
- Ook slechte (getoonde) websites zijn te tonen
- Landingspage(s) toe te passen
- Te kiezen voor weergave op een bepaalde dag, week, maand of tijdstip
SEA, de Nadelen:
- Kosten per klik kunnen in een cocurerende markt duur worden
- instellen campagne door ervaringsdeskundigen
- Continue controle en eventuele bijstelling
Google Shopping
Google Shopping is relatief nieuw. Google toont vergelijkbare producten van webwinkels.
Op deze wijze is het voor de zoekende om op een snelle en eenvoudige manier producten of diensten met elkaar te vergelijken en daarbij de webshop waar het te koop is.
Google Shopping heeft veel weg van een vergelijkingssite, zoals Vergelijk.nl en Beslist.nl.
De producten zullen op de Google Shopping site worden getoond.