E-mail wordt meer op mobiel (54,2%) dan op desktop (45,7%) geopend, ook het aantal doorkliks op mobiel is (54,3% van de totale opens) dan op desktop (45,6%).
Opvallend is dat de CTO van mobiel in de zakelijke markt (53,6%) hoger ligt dan in de consumentenmarkt (46,3%). Dit geldt echter niet voor transactionele e-mails.
Ondanks de verschuiving van het aantal opens naar mobiel is nog niet iedere organisatie mobile responsive. Wel is het inmiddels een forse meerderheid Inmiddels (83%) dat zijn e-mails optimaliseert voor mobiel en tablet.
Veel van de respondenten (73%) geeft aan dat e-mail in 2017 nog belangrijker wordt in de marketingmix. Vorig jaar was leadgeneratie het belangrijkste doel om e-mailmarketing voor in te zetten, dit jaar is dat het genereren van traffic naar de website (75%), meteen gevolgd door het verlenen van service (71%) en het stimuleren van verkoop (62%). Leadgeneratie en branding volgen met respectievelijk 55% en 58%.
Om deze doelen te bereiken schrijft 82% van de ondervraagden een plan van aanpak voor e-mailmarketing, separaat of als onderdeel van het marketingplan.
Enkele andere opvallende cijfers:
- Conversie (62%) is, net als vorig jaar, de belangrijkste pijler om het succes van e-mailmarketing te meten. Een stijging van 12% ten opzichte van 2016.
- E-mailmarketing staat voor het vierde achtereenvolgende jaar op nummer één (94%) van de belangrijkste online kanalen met een stijging van 25% ten opzichte van vorig jaar. SEA/Adwords (56%) en SEO (50%) staan op een tweede en derde plaats.
- Het meest wordt op vrijdag gemaild (17,2%). Vorig jaar stond de dinsdag nog op de tweede plaats met 16,2%, dat is nu de woensdag (16,1%), gevolgd door de donderdag (15,8%). Het weekend wordt nog steeds het minst benut met gemiddeld 11%.
Bronnen: E-mail Benchmark en Adformatie.