Telefoon: 0593 850202     Mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

25 mrt 2021
Waarom zomaar een domeinnaam wegdoen een slecht idee is

Waarom zomaar een domeinnaam wegdoen een slecht idee is

 
Gelezen: 56 keer

Waarom jij je domeinnaam niet zomaar moet wegdoen
Waarom betalen als je het toch niet gebruikt? Foute gedachte!

De registratie van domeinnamen gaat op basis van wie het eerst komt, wie het eerst maalt.
Er kan een moment komen dat de domeinnaam niet meer nodig is. Bijvoorbeeld bij het stoppen van een onderneming, door een fusie of dat je de naam niet meer gebruikt na een campagne.
Waarom zou je betalen voor een naam als je het toch niet gebruikt. Toch? Nou, beter is het om de naam nog (enige tijd) te behouden. Zo voorkom je dat de naam meteen wordt opgepikt.
Of in ieder geval; Denk 2 x na. Ik leg je uit waarom.

Opzeggen en registreren van een domeinnaam
Een domeinnaam komt vrij na opzegging of omdat er niet (tijdig) is betaald aan de registrar. Noot; Bij Grafiek worden alle door ons geregistreerde en niet opgezegde domeinnamen tijdig betaald en automatisch verlengd. Je hebt er geen omkijken naar. Wij zorgen dat alles op tijd is geregeld en gebeurd.

Zolang jij de eigenaar bent van de domeinnaam bepaal jij wat ermee gebeurt. Verlengen, overdragen/verkopen of laten verlopen/opzeggen.
Een domeinnaam komt na opzegging eerst in quarantaine te staan. Een soort bezinnings- of bedenkperiode. In die periode is de naam opnieuw te registreren door alleen de laatste domeinnaamhouder. Die periode enige tijd. Voor een .nl domeinnaam is dat 40 dagen.
Een domeinnaam die is vrijgekomen kan worden geregistreerd door iedereen. Door mensen of bedrijven die de naam interessant vinden of eventueel met je reputatie aan de haal willen gaan of een advertentiewebsite plaatsen. Om klanten weg te kapen. Om je in een kwaad daglicht te stellen, door grappenmakers of erger, door internetcriminelen of hackers. Wellicht bevat jouw domeinnaam een interessant zoekwoord die vervolgens (d.m.v.) doorlinken gebruikt kan worden.

Een jarenlange bestaande website heeft SEO ‘waarde’ opgebouwd, autoriteit/linkbuilding. Binnen Google hangt dat van vele factoren af zoals leeftijd van je website, aantal backlinks en de kwaliteit ervan.
Kortom, het vrijvallen van een domeinnaam is een interessant moment en kan nare gevolgen hebben!

Enkele voorbeelden:
- Een ethische hacker uit België kocht in 2017 de domeinnaam nac2012.com. Donald Trump gebruikte deze in een tweet met een aankondiging voor het spreken op een congres. De hacker plaatste vervolgens een anti-Trump filmpje. Gevolg is dat de tweet niet verwees naar het congres maar naar dat filmpje. Zie hier het artikel.
- Een Nederlander heeft anderhalf jaar lang e-mails kunnen onderscheppen bedoeld voor politieagenten. Puur door het registreren van een voorheen gebruikte domeinnaam.
- Ketchupfabrikant Heinz had een campagnewebsite opgezegd. De QR code op de verpakkingen verwees naar die website. Het gevolg; Gebruikers werden doorgestuurd naar een pornowebsite.
- Bij het Utrechtse Bureau Jeugdzorg kwamen duizenden dossiers in handen van klokkenluiders. Deze hadden een vrijgekomen domeinnaam geregistreerd. Hier was dus ook meteen sprake van een datalek ten aanzien van de AVG-regelgeving.

Niet alle vrijgekomen domeinnamen zijn zo maar weer door eenieder te registreren. Waarom dan niet?
Populaire of eventueel gewilde namen worden vaak direct als ze vrijkomen weer geregistreerd. Dit gebeurt door de zogenaamde drop-catchers. Hier kom ik later in dit artikel op terug.

In hergebruik schuit een gevaar
Een domeinnaam verwijst immers niet alleen naar de website, maar doorgaans ook naar je e-mail. Daar zit vaak ook een probleem die wordt onderschat. Immers vaak staat het e-mailadres nog in de adresboeken. Sterker, bij veel e-mailprogramma’s gebeurt dat automatisch. Malafide personen kunnen gemakkelijk alle e-mail door een ‘catch-all’ afvangen en op deze wijze allerlei (vertrouwelijke) informatie in handen krijgen. Een andere vorm van hergebruik is het doorsturen naar een andere website. Criminelen kunnen een website uit het archief halen en doen alsof de site nog bestaat.
Vervolgens kunnen ze door middel van (opnieuw) inloggen door de bezoeker (denk ook aan een wachtwoord reset) gegevens buit maken. Wat er dan allemaal kan gebeuren hoef ik je niet te vertellen…
Op de website Have I Been Pwned kun je nagaan of jouw e-mailadres gelekt is bij bekende digitale inbraken.

Praktische tips voor je website:

  • Zorg voor een doorverwijzing van je oude naar je nieuwe domeinnaam of voor een placeholder dat deze niet langer actief is.
  • Monitor eventueel het oude domeinverkeer zodat je weet hoeveel bezoekers nog naar de oude site gaan.
  • Zoek uit hoe ze op je oude domeinnaam terecht zijn gekomen. Bijvoorbeeld vermelding op websites met doorverwijzing (referral links), openingstijden, productreviews, reviews et cetera. Schrijf deze instanties aan en verzoek deze te wijzigen of te verwijderen. Check dit.
  • Check of intern alle verwijzingen naar de oude domeinnaam zijn vervangen naar de nieuwe. Niet alleen in online, maar ook offline en hardcopy. Dus ook op bijvoorbeeld het briefpapier en in formulieren!
  • Na enige tijd c.q. jaren zal het verkeer naar de oude domeinnaam ‘opdrogen’. Als je geen activiteit meer hebt is het te overwegen de naam op te zeggen.
  • Voorkom datalekken (en boetes) om je oude domeinnaam nog enkele jaren aan te houden. Voor een paar tientjes per jaar voorkom je ellende en veel narigheid.

Praktische tips voor je e-mail:

  • Breng je relaties op de hoogte. Vaak blijven oude e-mailadressen hardnekkig opduiken. Doorgaans zal het programma het adres (automatisch aanvullen) gebruiken indien iemand jou wil e-mailen.
  • Zorg voor een automatische beantwoorder op het oude (e-mail) adres en vermeld duidelijk dat deze niet meer in gebruik is. Verzoek om het nieuwe e-mailadres te gebruiken en het oude te wijzigen of te verwijderen.
  • Zorg anders voor een automatische doorverwijzing van (al) je te ontvangen e-mail. Op deze wijze wordt (alle) e-mail doorgestuurd en mis je geen enkele e-mail.
  • Vermeld in je correspondentie het nieuwe e-mailadres. Bijvoorbeeld ook in je email handtekening.
  • Controleer met regelmaat of er e-mail binnenkomt op het oude adres en neem hierin actie.
  • Voorkom datalekken (en boetes) om je oude domeinnaam nog enkele jaren aan te houden. Voor een paar tientjes per jaar voorkom je ellende en veel narigheid.

Drop Catching. Wat is het, hoe werkt het
Hier zou ik op terugkomen. Het is feitelijk niets anders dan het opvangen van verlopen domeinnamen die weer vrijkomen op de markt.
Een verlopen domeinnaam komt -en dat is een geruststellende gedachte- niet direct vrij op de markt. Eerst volgt nog de quarantaineperiode. Binnen die periode kan je als eigenaar tegen extra betaling de naam alsnog verlengen. Dat wordt bepaald door de registry’s en wij hebben daar geen invloed op.

Ben je te laat en wil je de domeinnaam terug, dan moet je vooraan in de rij staan. En daar volgt mogelijk een probleem. Je kan geluk hebben dat de domeinnaam niet interessant wordt geacht en weer gewoon is te registreren. Maar populaire domeinnamen zijn eigenlijk geen seconde beschikbaar op de markt. Simpel gesteld; De vrijgekomen pareltjes zijn direct weg.
Waarom niet?
Door geïnteresseerde partijen wordt er naar deze namen gehengeld als ze vrijvallen (‘drop’). En direct gevangen (‘catch’). Dat zijn de zogenaamde drop-catch-diensten. Ze zijn er alleen voor dit doel en dat doen ze met geautomatiseerde systemen 24*7 ook nog eens razendsnel. Vervolgens worden deze namen weer te koop aangeboden. Het is zelfs mogelijk je voor één of meerdere namen (tegen betaling) in te schrijven indien een naam vrijkomt. Zijn er meerdere gegadigden dan wordt de naam geveild en verkocht aan de hoogste bieder. Je merkt het al. Er is een heuse en lucratieve handel in domeinnamen. Webshops waar bestaande domeinnamen te koop zijn, zijn er voldoende. Prijzen voor één enkele ('mooie') domeinaam van € 300,- tot € 5000,- zijn hierbij gebruikelijke prijzen. Feitje; De duurste domeinnaam ooit insure.com bracht $ 16 miljoen op, sex.com $ 12 miljoen. Voor Nederland was het vakantie.nl, voor € 2,5 miljoen en voetbal.nl bracht € 453.780 op.  ‌‍‎‏

Drop catchers houden de verloopdatums van domeinen in de gaten. In de diverse ‘WHOIS’ diensten kun je ook zelf raadplegen wat de verloopdatum van een domeinnaam is.

Ben je uit op een bestaande domeinnaam die verloopt en dus binnenkort vrijkomt?
Dan ga je dit vrijwel zeker niet winnen van een drop-catch-dienst. Drop catchen geschiedt in enkele seconden. Een domeinnaamchecker is niet snel genoeg om een drop catcher te snel af te zijn.
Voor de .nl domeinnamen is de SIDN de verantwoordelijke partij. Zij proberen hierin toch enige vrijheid te geven voor eenieder om de exacte vrijval in een venster van een uur te plaatsen. De melding is niet alleen op een dag maar ook op een tijdstip. Zo heeft iedereen dezelfde informatie en zijn de kansen gelijk. De daadwerkelijk vrijval is willekeurig en binnen maximaal een uur na het exacte tijdstip.

Wil je meer informatie? Contact ons gerust!

Meer in deze categorie: « Lacoste wint van EAU CROCO

No-nonsense bedrijfsfilosofie

Grafiek Creatieve Communicatie kijkt altijd verder en breder. Denkt mee en is proactief. Komt met gevraagde en ongevraagde adviezen. Maar altijd met de instelling om het beter te doen en uniek te zijn met een creatieve invulling.
Grafiek is een betrokken en uitermate flexibel bureau dat snel acteert en altijd denkt in oplossingen. Door een lage overhead kunnen we dat uitvoeren tegen hele gunstige en correcte tarieven.

Grafiek, het marketing- reclamebureau met een creatieve geest op een meedenkend niveau.
Creativiteit onderscheidt!

Social