> Klik op de illustratie voor een grotere en volledige versie.
Bron: Traditional marketing vs. Growth Hacking – Infographic
De zin “Make people want the product vs. Make a product people want” vat dit goed samen. Het begint allemaal met hoe we denken en dit is net waarom een groeimentaliteit zo belangrijk is.
Nu vraag je jou waarschijnlijk af hoe je dit kan bereiken. Hieronder vat ik de belangrijkste vragen samen - uiteraard met antwoord.
Wat moeten marketeers over Growth Hacking weten en wat maakt het verschil?
Het groot verschil is de evolutie van marketing. Dropbox is hier een perfect voorbeeld van. Indien je vrienden overtuigt om zich in te schrijven, verkrijg je meer opslagplaats. Tweet erover en verkrijg meer ruimte. Log in op verschillende toestellen en verkrijg meer ruimte.
Het leuke hieraan is dat zeer weinig mensen begrijpen hoe het inloggen op meerdere toestellen en het geven van gratis opslagplaats hun business kan doen groeien. Maar als iets aan meerdere toestellen gelinkt wordt, dan wordt het product steeds afhankelijker van Dropbox. De beschikbare opslagplaats neemt dan toe, gevolgd door de bereidheid van de klant om (in de toekomst) voor deze dienst te betalen. Kortom gaat het over het creatief analyseren van jouw klantenrelaties en deze te gebruiken om voordelen uit deze relaties te halen, wat uiteindelijk tot groei gaat leiden.
Welke nadelen zijn hieraan verbonden?
Je hebt veel mensen en teamleden nodig, eigenlijk een heel bedrijf. Growth hacking gebeurt niet vanzelf. Je hebt mensen uit verschillende teams nodig. Niet iedereen die binnen het bedrijf werkt, maar toch een mooi aantal.
Doen de meeste B2B marketeers reeds aan growth hacking?
Top B2B-marketeers hebben eigenlijk altijd al aan een soort van growth hacking gedaan. Het testen is van cruciaal belang voor eender welk marketingprogramma en goede marketeers hebben dit altijd geweten. Het verschil met de “growth hacking”-theorie is de verkorte testperiode. Indien het testen van een prototype op kleine schaal problemen lijkt te hebben, gaat men dit direct aanpassen en opnieuw testen in plaats van alle problemen pas op het einde te verbeteren. Men kan dit proces voor zowat alles toepassen - technieken, strategieën, inhoud, calls-to-action, landingspagina’s … en vooral marketingstrategieën.
Ook al is elke discipline binnen B2B marketing heel verschillend, zal ongeveer hetzelfde proces van testen en uitrollen universeel toegepast kunnen worden. Het belangrijkste punt waar ik op zou focussen is de creativiteit. Opportuniteiten liggen in de zaken waar mensen nog niet actief mee bezig zijn. Je hoeft soms slechts een beetje afstand te nemen en zaken op een andere manier proberen te bekijken. Daag jezelf uit en verander van perspectief. Kortom, think outside the box.
Conclusie
Zoals je kan zien is growth hacking geen vaste strategie. Het is een mindset. Door zo te denken, zal je meer bereiken en minder blijven vaststeken op mislukkingen. Mensen met een groeimentaliteit - zij die risico nemen, feedback aanvaarden, en op lange termijn denken - kunnen niet anders dan vooruitgaan, zowel in hun persoonlijk leven als in hun carrière.
Vergeet deze quote van Thomas Alfa Edison niet: "I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."
Geschreven door Morgane Lewy.
Morgane werkt sinds juni 2016 bij het Belgische bureau Sortlist.nl
Enkele artikelen geschreven door Morgane:
B2B en sociale media: Waar loopt het fout? (b2bmarketeers)
Zo maak je van een chatbot een intelligente assistent (EMERCE.nl)