Niet blij
Ondernemers zijn er niet blij mee. Zij vrezen omzet mis te lopen omdat veel mensen hun reclamefolders niet meer zullen zien.
Alhoewel een deel van de folders (snel) worden doorgebladerd of ongelezen bij het oud papier gaan is de huis-aan-huis folder echter een sterk medium en heeft invloed op het koopgedrag.
Alternatief?
Jazeker. Gerichte verspreiding. Op basis van klantinformatie met adressen en interesses (database) is het niet meer schieten met hagel. De doelgroep ontvangt relevante informatie en daar zal de (ongevraagde) ontvanger niet op tegen zijn. Middels deze Direct Mail (DM) methode met minder papier is de klant gerichter te bereiken.
Daarnaast is er de (gepersonaliseerde) digitale folder een voor de hand liggend alternatief. 1 op de 4 mensen leest de online folder. Relatief meer hoger opgeleide jonge mensen (onderzoek TNS NIPO).
Met je smartphone
We hebben bijna altijd allemaal onze mobiele device bij ons. Dan is een koppeling goed te maken. 87% van de smartphone gebruikers geeft aan hun apparaat te gebruiken voor online shopping activiteiten (ZenithOptimedia 2016).
Kunnen we zonder de folder? Enkele cijfers:
12,7 miljoen papieren en online folderlezers
10,8 miljoen heeft geen drukwerksticker
11,1 miljoen netto bereik papieren folder
2 miljoen gebruiken een folder app
62% leest alleen papieren folder
81% komt in actie n.a.v. de papieren folder
46% koopt regelmatig een product uit de folder
(Bron: foldermomnitor.nl 2016)
Bekijk de infographic 2016 van foldermonitor.nl hier op ons Pinterest Board.