Iedere tv kijker krijgt nu nog dezelfde commercials te zien. In de (nabije) toekomst ontvangt ieder huishouden een op hen gerichte commercial. Deze commercial is gericht op het profiel van dat specifieke huishouden.
Als huishouden krijg je tv reclame die die op jouw is gericht. Door die relevantie hebben adverteerders minder 'waste' in hun tv-campagnes.
Televisie is een uitstekend medium om snel de grote massa te bereiken. Nadeel is dat ook mensen worden bereikt die echter niet tot de doelgroep behoren. De kijkers profielen zijn slechts in grote lijnen bekend.
Met addressable TV behoort dit nadeel tot het verleden. Steeds meer huishoudens hebben een smart tv (nu nog circa 11%) die is verbonden met het internet. Door het koppelen van het IP-adres van het huishouden aan de televisie kan het online profiel van de consument worden gekoppeld aan de televisie en is specifieker adverteren mogelijk.
Een ander aspect is dat een huishouden minder vaak dezelfde commercials zullen gaan zien en is er meer interactie mogelijk. Voor adverteerders is vervolgens de 'consumerjourney' te meten. Hoe er moet worden omgegaan met privacy gerelateerde zaken is nog een issue.
Ook tv-producenten kunnen gerichter content maken voor specifieke doelgroepen. Andersom geredeneerd; consumenten krijgen meer content aangeboden wat zij interessant vinden.