Elk jaar een technologiebedrijf
Sinds 2006 voerde elk jaar een technologiebedrijf de ranglijst aan. Was het Micorsoft in 2006, nu in 2019 dus Amazon die overigens daarmee Google van de troon stoot. Amazon dankt haar continue groei in merkwaarde onder meer aan slimme overnames, uitstekende klantenservice en het vermogen om de concurrentie voor te blijven.
Merkwaarde
De merkwaarde van Amazon staat op 315,5 miljard dollar. Daarmee laat het bedrijf Apple en Google achter zich. Microsoft, neemt de vierde plek in.
De namen in de Top 10 zijn hetzelfde gebleven, maar er zijn wat opmerkelijke verschuivingen. Facebook blijft zesde, Alibaba stijgt 2 plekken en Tencent zakt 3 plekken.
De snelste stijger
Instagram is de snelste stijger in de BrandZ Top 100. Het merk stijgt 47 plekken op de ranglijst met een ongekende groei in merkwaarde van 95 procent. Het aantal gebruikers groeit nog steeds en Instagram had geen problemen met privacy-issues, zoals sommige andere social media platforms.
Andere grote stijgers zijn Lululemon (op yoga geïnspireerd kledingbedrijf), Netflix en Uber illustreren hoe technologisch gedreven onze wereld is en laten zien dat mensen meer waarde hechten aan merkervaringen.
Ranglijst 2019 | Merk | Categorie | Merkwaarde 2019 ($Miljard) | Verandering merkwaarde | Ranglijst 2018 |
1 | Amazon | Retail | 315.505 | 52% | 3 |
2 | Apple | Technologie | 309.527 | 3% | 2 |
3 | Technologie | 309.000 | 2% | 1 | |
4 | Microsoft | Technologie | 251.244 | 25% | 4 |
5 | Visa | Betalingen | 177.918 | 22% | 7 |
6 | Technologie | 158.968 | -2% | 6 | |
7 | Alibaba | Retail | 131.246 | 16% | 9 |
8 | Tencent | Technologie | 130.862 | -27% | 5 |
9 | McDonald's | Fast Food | 130.368 | 3% | 8 |
10 | AT&T | Telecom Providers | 108.375 | 2% | 10 |
65 | Shell | Energie | 20.669 | -2% | 63 |
En de Nederlandse merken?
Het enige Nederlandse merk in de Top 100 is Shell. Het bedrijf daalde t.o.v. 2018 met 2 plekken en staat nu op positie 65.
Geïnteresseerd in de complete ranglijst? Die vind je hier.
Bron: BRANDZ TOP 100 Global Brands 2019 -WPP / KANTAR