Sites die gebruikmaken van pop-ups en tussenschermen komen binnenkort lager in de Google zoekresultaten te staan.
Vanaf januari 2017, bij een nieuwe Google update, worden dergelijke websites gestraft door een lage positie in de zoekresultaten.
Het gaat hierbij om pop-ups die de website slechter zichtbaar maken en pas na enkele ogenblikken verdwijnen of pas als je op het kruisje klikt. Ook advertenties die weg geklikt moeten worden behoren hiertoe.
Voorbeelden slechte pop-ups:
- Een pop-up die de content grotendeels bedekt
- Een pop-up die de content geheel overdekt en je eerst moet wegklikken
- Een lay-out waarbij de content onder de ‘vouw’ zit. Je moet dan eerst scrollen om de content te zien
Het gaat er namelijk bij Google om dat de content goed toegankelijk is.
Google hanteert al soortgelijke strategieën om kwalitatief hoogstaande websites hoger in de zoekresultaten te laten komen. Zo worden websites met een beveiligde https-verbinding (SSL) en een goede mobiele website hoger geplaatst.
Sommige pop-ups blijven toegestaan
Niet alle pop-ups worden bestraft. Kleine en niet opdringerige pop-ups worden niet bestraft, zoals bijvoorbeeld een venstertje voor een chat of inschrijven voor een nieuwsbrief.
Voorbeelden toegestane pop-ups:
- Pop-ups die vragen om de leeftijd van de bezoeker voordat ze de website openen
- De cookiemeldingen
- Wettelijke pop-ups