Consument adopteert nieuw koopgedrag
Nielsen laat zien dat consumenten voor veel categorieën van plan zijn om ook na de corona crisis bij online platforms te blijven kopen in plaats van bij fysieke winkels. "Voor de uitbraak van COVID-19 zagen we de online kanalen in de loop der jaren groeien, maar consumenten waren niet zo ontvankelijk voor online winkelen voor boodschappen: minder dan één op de vijf West-Europese en minder dan één op de tien Oost-Europese consumenten heeft ooit gebruik gemaakt van deze diensten. Maar deze crisis heeft het spel voor e-commerce grotendeels veranderd door de stijging van de online penetratie voor de aankoop van kruidenierswaren. De consumenten hebben nieuw gedrag geadopteerd terwijl ze in quarantaine leven en veilig sociaal afstand nemen, waardoor ze gedwongen zijn om te kiezen voor online platforms voor het kopen van Fast Moving Consumer Goods (FMCG); veel gebruikte artikelen die elke dag nodig zijn zoals bijvoorbeeld shampoo, frisdrank, tandpasta en broodbeleg.
Volgens Nielsen verwachten we dat dit de online kanalen in staat zal stellen om een nieuwe drempel te bereiken in termen van consumenten adoptie met een stijging van het verkoopmomentum dat zelfs na de crisis zal duren".
Grote versnelling e-commerce
Volgens Consumer Insights Leader Benelux; "In Nederland zijn er belangrijke veranderingen in de manier waarop de consument na corona wil gaan winkelen. E-commerce shopping intenties stegen met 7% voor dranken bijvoorbeeld, 5% voor versproducten en 6% voor verpakte voedingsmiddelen. Deze cijfers vertegenwoordigen een grote versnelling voor een e-commerce markt voor boodschappen die al vóór COVID van start ging. Door het definiëren van meer naadloze offline naar online ervaringen en met de juiste technologie kunnen retailers de loyaliteit van nieuwe shoppers echt versterken en hun groei versnellen".
Bron en foto; Frankwatching